Vloot FAQ of veelgestelde vragen
- Mag ik met de wagen naar het buitenland?
- Welk type wagen kan ik huren?
- Ophalen en terugbrengen van de wagen
- Wat te doen bij pech of ongeval?
Mag ik met de wagen naar het buitenland?
Als u een wagen huurt in België, mag u er zonder problemen mee naar de volgende landen rijden: België, Denemarken, Duistland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland. U mag de wagen niet gebruiken op eilanden, noch mag u bestelwagens en voertuigen van groep L gebruiken op Italiaans grondgebied.
Welk type wagen kan ik huren?
Avis biedt meer dan 40 verschillende modellen personenwagens te huur aan, van de compacte VW Polo tot de luxueuze Mercedes E. Laten we vooral onze monovolumes (VW Sharan of Renault Espace) en bestelwagens niet vergeten (VW Caddy, Iveco). Op deze manier kunnen wij voldoen aan al uw noden: verplaatsingen in de stad, vakantie, bedrijfswagen, verhuis,…
Al onze huurwagens zijn maximaal 6 maanden oud en worden steeds in de beste staat onderhouden om u een maximale veiligheid te garanderen. Vóór en na elke wagenhuur wordt het voertuig volledig nagekeken en gereinigd. Sinds 2005 zijn ook bijna al onze wagens uitgerust met airconditioning. Bijkomende uitrusting zoals een babystoeltje, kan ook gehuurd worden.
Kan ik een exact wagentype reserveren?
Onze wagens worden ingedeeld in categorieën volgens hun specifieke eigenschappen, de categorie wordt met een letter aangeduid. Avis garandeert u een wagencategorie, niet een specifiek wagenmerk of type.
Ophalen en terugbrengen van de wagen
De wagen oppikken
Wanneer u de huurwagen gaat ophalen, moet u uw rijbewijs + identiteitskaart + kredietkaart (VISA of Mastercard) op naam bestuurder bij zich hebben. Let op! Pre-Paid kaarten worden niet aanvaard! Geen bancontact.
Indien u extra diensten wenst (bijkomende dekkingen, bijkomende bestuurder, kinderzitje ...) kunt u dit aan de rental agent doorgeven. Deze diensten worden dan vermeld op het huurcontract, dat moet getekend worden. De wagen wordt samen met de klant nagekeken. De klant krijgt dan de sleutel en de boorddocumenten.
De wagen terugbrengen
Het voertuig moet binnen de openingsuren van het verhuurstation teruggebracht worden. Wanneer u de wagen toch zou terugbrengen buiten de openingsuren (wat verboden is), wordt het contract pas beëindigd wanneer het kantoor opnieuw open gaat. Tot op het ogenblik van heropening blijft u aansprakelijk voor het voertuig en loopt ook de factuur.
Het kan zijn dat u het voertuig vroeger wenst terug te brengen omdat u het niet meer nodig heeft. Dat kan uiteraard, maar u moet er wel rekening mee houden dat huurdagen die vooraf betaald werden met een 'Car Rental Voucher' niet terugbetaald kunnen worden.
Tussen al onze stations in België is 'one way' mogelijk. U kunt zonder bijkomende kosten het voertuig achterlaten in een ander station dan waar u het oppikte op voorwaarde dat u dit vermeldde bij de reservatie. Indien u de wagen aflevert bij een ander station dan vermeld op het verhuurcontract, wordt een vergoeding van € 25,00 (excl. btw) aangerekend. Bestelwagens moeten steeds teruggebracht worden naar het station van oorsprong. Internationale one ways zijn ook mogelijk, hier zijn steeds extra kosten aan verbonden. Voor meer inlichtingen kunt u terecht in ons reservatiecentrum op 070 22 30 01 (vanuit België) en op 0800 29 614 (vanuit Luxemburg).
De wagen moet met een volle brandstoftank teruggebracht worden. Als dit niet het geval is, zullen u naast de prijs van de brandstof extra kosten aangerekend worden voor de service.
Kan de wagen geleverd/opgehaald worden?
Tijdens de openingsuren kan de wagen, tegen een bijkomende vergoeding, geleverd en opgehaald worden op een locatie van uw keuze. Voor meer inlichtingen over deze service, neemt u best contact op met uw Avis-kantoor.
Wat bij pech/ongeval?
Als u bij een ongeval betrokken raakt, moet u het volgende doen:
- de namen en adressen van alle betrokken personen en/of getuigen schriftelijk verzamelen
- in geen geval erkennen dat u in fout of aansprakelijk bent
- het voertuig niet verlaten zonder de veiligheid ervan te verzekeren
- onmiddellijk de politie bellen wanneer een derde in fout is of wanneer er gewonden zijn
- het aanrijdingformulier invullen en terugsturen naar Avis Kortrijk, Kuurne, Industrielaan 24/100 (ook indien een PV werd opgemaakt door de politie)
- het voertuig onmiddellijk naar de verhuurder terugbrengen zodat een expertise kan uitgevoerd worden
De dekkingen CDW/Super CDW kunnen opgeheven worden wanneer duidelijke nalatigheid bij het invullen van het aanrijdingformulier wordt vastgesteld.
Avis doet al het mogelijke om technische defecten of pech te voorkomen:
Wanneer u toch te maken krijgt met een technisch/mechanisch defect of panne, neem dan zo snel mogelijk contact op met VTB/VAB (24u op 24 en 7 dagen op 7) op 03 253 62 41. Tijdens de kantooruren kunt u ook contact opnemen met het dichtst bijzijnde Avis-kantoor.
Als u in het buitenland bent, kunt u contact opnemen met het Avis-kantoor in uw buurt of op het nummer +32 (0)3 253 62 41.
In geen geval mag u de wagen laten herstellen zonder formeel voorafgaandelijk akkoord van Avis.